Artikkelit > Persilja: ihosyöpä, rintasyöpä, diabetes, luusto, ruoansulatus ja munuaiset
Persilja: ihosyöpä, rintasyöpä, diabetes, luusto, ruoansulatus ja munuaiset

Persilja: ihosyöpä, rintasyöpä, diabetes, luusto, ruoansulatus ja munuaiset

Persiljan tehokkaat terveysedut, joista et tiennyt

 

 

Mikä on persilja?

 

Persilja on Välimeren yrtti Etelä-Italiasta, Algeriasta ja Tunisiasta. Se tunnetaan tieteellisesti nimellä Petroselinum hortense ja Petroselinum crispum. Tuoreessa ja kuivatussa muodossa sitä käytetään yrttinä, vihreänä lehtivihanneksena ja mausteena.

 

Persilja yrttinä vihreänä lehtivikanneksena ja mausteena

 

Persiljan terveyshyödyt

 

Katsotaanpa lähemmin persiljan tärkeimpiä terveyshyötyjä.

 

1. Syövän ehkäisy

Flavonoidit ovat luonnossa esiintyviä kasvikomponentteja, jotka voivat torjua sairauksia aiheuttavia patogeenejä kehossa. Myrisetiini flavonoidia on persiljassa ja muissa kasveissa. Sen on todistettu auttavan ihosyövän ehkäisyssä. Persiljassa on yksi korkeimmista myrisetiinipitoisuuksista 100 grammaa kohden. [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4014640/

Tutkimusten mukaan persilja ja muut vihreät yrtit ja vihannekset voivat estää heterosyklisten amiinien syöpää aiheuttavia vaikutuksia. Nämä ovat kemiallisia aineita, joilla on syöpää aiheuttavia ominaisuuksia. Ne muodostuvat, kun lihaa grillataan korkeissa lämpötiloissa. [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2769029/]

Ne, jotka pitävät hiiltyneestä pihvistä, voivat sekoittaa sen vihreiden vihannesten, kuten persiljan, kanssa vähentääkseen näitä mahdollisesti haitallisia vaikutuksia.

Apigeniini on persiljasta löytyvä luonnollinen kemikaali. Vuoden 2015 katsauksessa sen osoitettiin pienentävän kasvaimen kokoa rintasyövän aggressiivisessa muodossa. Apigeniinillä on tutkijoiden mukaan potentiaalia olla elinkelpoinen myrkytön syöpähoito tulevaisuudessa. [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25738871/]

 

2. Diabeteksen ehkäisy

Persiljasta löytyvän myrisetiinin käyttöä on myös tutkittu diabeteksen hoidossa ja ehkäisyssä.

Myrisetiinin on osoitettu eläin- ja laboratoriotutkimuksissa alentavan verensokeria ja vähentävän insuliiniresistenssiä. Sillä näyttää myös olevan anti-inflammatorisia ominaisuuksia ja kyky poistaa ylimääräistä rasvaa verestä. [https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213453012000031]

 

3. Luuston vahvistaminen

Alhainen K-vitamiinin kulutus on yhdistetty lisääntyneeseen luunmurtumariskiin. Riittävä K-vitamiinin nauttiminen voi edistää luuston terveyttä lisäämällä kalsiumin imeytymistä ja vähentämällä kalsiumin erittymistä virtsaan.

Tuoreen meta-analyysin mukaan osallistujat, joilla oli korkein K-vitamiinitaso, kokivat 22 % vähemmän murtumia kuin ne, joilla oli alhainen taso.

Kymmenen vartta persiljaa riittää täyttämään päivittäisen K-vitamiinin tarpeen.

Erilaisten hedelmien, vihannesten ja yrttien nauttiminen on yhdistetty pienempään terveysongelmien riskiin. Runsaasti luonnollisia ruokia ja vähän prosessoituja elintarvikkeita sisältävä ruokavalio parantaa todennäköisemmin yleistä terveyttä.

Yhdellä kemikaalilla tai vitamiinilla ei todennäköisesti ole samoja terveysvaikutuksia, joko erikseen tai lisäravinteena. On hyödyllisempää syödä ruokaa sen luonnollisessa muodossa. [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5413254/ ]

 

4. Ruoansulatuksen ja munuaisten terveyden parantaminen

Persiljaa ja sen eteeristä öljyä käytetään erilaisten ruoansulatuskanavan oireiden ja sairauksien hoitoon, mukaan lukien kaasun muodostuminen, ummetus, turvotus, ruoansulatushäiriöt ja pahoinvointi.

Miksi persilja on hyödyllistä munuaisille? Tutkimusten mukaan persilja hyödyttää munuaisia ​​alentamalla munuaiskivien riskiä ja auttamalla tasapainottamaan kehon pH-tasoa vähentämällä happamuutta.

Vuonna 2017 tehdyn tutkimuksen mukaan “persilja toimii antiurolitiaattisena lääkkeenä vähentämällä virtsan kalsiumin erittymistä, lisäämällä virtsan pH:ta, vähentämällä proteiinin erittymistä virtsaan ja sen munuaisia ​​suojaavan vaikutuksen kautta.” [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5698599/]

 

Persilja yrttinä vihreänä lehtivikanneksena ja mausteena

 

Ravintosisältö

 

Yksi kuppi (noin 60 grammaa) tuoretta, raakaa persiljaa sisältää noin

  • 21,6 kaloria
  • 3,8 grammaa hiilihydraatteja
  • 1,8 grammaa proteiinia
  • 0,5 grammaa rasvaa
  • 2 grammaa kuitua
  • 984 mikrogrammaa K-vitamiinia (1 230 % päivittäisestä saantisuosituksesta)
  • 79,8 milligrammaa C-vitamiinia (133 % päivittäisestä saantisuosituksesta)
  • 5 055 kansainvälistä yksikköä A-vitamiinia (101 % päivittäisestä saantisuosituksesta)
  • 91,2 mikrogrammaa folaattia (23 % päivittäisestä saantisuosituksesta)
  • 3,7 milligrammaa rautaa (21 % päivittäisestä saantisuosituksesta)
  • 332 milligrammaa kaliumia (9 % päivittäisestä saantisuosituksesta)
  • 82,8 milligrammaa kalsiumia (8 % päivittäisestä saantisuosituksesta)
  • 30 milligrammaa magnesiumia (7 % päivittäisestä saantisuosituksesta)
  • 0,1 milligrammaa mangaania (5 % päivittäisestä saantisuosituksesta)

Tämä yrtti sisältää myös E-vitamiinia, tiamiinia, riboflaviinia, niasiinia, B6-vitamiinia, pantoteenihappoa, koliinia, fosforia, sinkkiä ja kuparia.

 

Persilja yrttinä vihreänä lehtivikanneksena ja mausteena

 

 

Tiivistettynä

 

Persilja on monikäyttöinen yrtti, joka sisältää runsaasti ravintoaineita. Se sisältää erityisen paljon A-, C- ja K-vitamiinia.

Persiljan vitamiinit ja kasvikemikaalit voivat parantaa luuston terveyttä, suojata kroonisilta sairauksilta ja tarjota antioksidanttisia vaikutuksia.

Voit yksinkertaisesti sisällyttää kuivattuja tai tuoreita persiljan lehtiä ruokavalioosi lisäämällä niitä keittoihin, salaatteihin, marinadeihin ja kastikkeisiin.

Back to blog